BAGger
Ploeteren en leren
Aan het begin van het schooljaar kreeg ik te horen dat heel de derde klas op BAGgerweek gaat. BAGger staat voor: biologie, aardrijkskunde en geschiedenis, de hoofdvakken van de week. Hiervan is BAGger gemaakt vanwege het geploeter van de leerlingen. Vooraf hoorde ik alleen positieve verhalen, zou het echt zo leuk zijn?
De locatie van onze BAGgerweek was bij boer Scherpenzeel in Schoonrewoerd. Een dorp net voorbij Leerdam. 's Ochtends was het om 9.00 uur verzamelen op de boerderij waarna het onderwerp van de dag kort werd uitgelegd. Daarna gingen de verschillende groepjes er met een docent er op uit. De docent vertelde dan meer over het onderwerp van de dag. Elke dag had een ander thema, verschillend van waterbeestjes, fruit, tekenen tot in de grond boren. Kortom een heel andere manier van leren, die ik heel leuk vond. Normaal zit je in een leslokaal en wordt er wat verteld, terwijl je nu het ook daadwerkelijk zag en deed. Ook was het leuk, omdat je dingen mocht doen, zoals graven in de grond en proefjes. De ochtend was dus heel erg leuk en leerzaam.
De poster
De middagopdracht was het maken van een wetenschappelijke poster. Met de metingen, proefjes die je gedaan had en de informatie die je kreeg van de docent, maakte je de poster. Om een poster te maken stel je aan het begin een onderzoeksvraag. Hierop moet dan antwoord worden gegeven in de poster. Er was veel vrijheid bij het maken van de poster. Je mocht zelf de pauzes inlassen en je mocht ook naar de andere groepjes om te kijken wat zij hadden bedacht en gedaan. Aan dit alles zat wel één voorwaarde: de poster moest wel af zijn die dag.
De rode pen
Dan kwam misschien wel het minst leuke onderdeel: de poster werd beoordeeld door de vakdocenten voor een cijfer. Zou het goed zijn wat we hadden gemaakt? Zou ons harde werken aan de poster worden uitbetaald? We vreesden de rode pen, hoe meer streepjes, des te lager het cijfer. Gelukkig werden onze posters niet al te slecht beoordeeld en waren ze allemaal voldoende met een uitschieter voor aardrijkskunde: een 8! Bij de streepjes werd wel aangegeven hoe je het beste dingen kon verbeteren, leerzaam dus, maar het was toch het minst leuke deel van de BAGgerweek.
Als je het vorige doorstaan had, mocht je naar huis. Dat betekende voor mij wel een fietstocht van een uur. BAGgerweek had ook één groot voordeel: als ik dan moe thuis kwam, hoefde ik geen huiswerk te maken. Lekker op de bank liggen uitrusten of gamen!
Conclusie
Vooraf had ik alleen positieve verhalen gehoord over BAGgerweek en nu
de week voorbij is kan ik dat alleen maar beamen. BAGger was niet alleen
heel erg leuk en leerzaam, maar ook heel erg gezellig. In de ochtend lekker buiten bezig zijn en 's middags veel vrijheid in ons doen en laten. Als ik dan toch een nadeel moet verzinnen, is dat de fietstocht naar Schoonrewoerd. Naar school moet ik namelijk maar een kwartier fietsen, maar dat zou ik zo weer doen voor een BAGgerweek!
Hoi Remco,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt een goed verslag geschreven! Ik vind het erg leuk dat je je eigen ervaringen en meningen duidelijk naar voren laat komen. Je hebt je tekst goed weergegeven met duidelijke kopjes. Twee van de drie kopjes past goed bij de alinea. Het derde kopje, de conclusie vind ik er niet zo goed bijpassen. In een conclusie mag je namelijk geen nieuwe informatie plaatsen. Ik zou het een samenvatting of een eindoordeel noemen. Omdat je daar ook je eigen mening weer in verwerkt. Je verslag is goed afgestemd op je lezers. Ook heb je genoeg feiten en achtergrond informatie gegeven.
Je tekst heeft af en toe wat zinsbouw-fouten. Deze komen er met zo'n tekst ook wel snel in, maar we moeten er wel op letten. (ik ook)
Alles bij elkaar is het een leuke, vlotte tekst die gemakkelijk door te lezen is.
Rozemarij
Hoi Remco,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt een leuk verslag geschreven. Ik vindt het erg leuk dat je grappige kopjes gebruikt dit maakt het erg leuk om te lezen. Je spelling en zinsbouw is ook duidelijk en klopt. Ik vind het wel jammer dat je weinig informatie hebt gegeven over wat we moesten doen per vak. Ik had het fijn gevonden als je wat had opgeschreven over de verschillende proefjes die we hebben gedaan. Je hebt wel veel feiten opgeschreven wat ik wel goed vond ik heb dit zelf namelijk niet gedaan.
Het is een leuke tekst die goed te begrijpen is goed gedaan. ook de foto is leuk gevonden niet zo standaard.
Willemijn