dinsdag 11 februari 2014

Klachtenbrief

Remco Claessens
Kerkstraat 13
4253 FL LUTJEBROEK



Lutjebroek, 11 februari 2014



M. Woudstra
Oude Gracht 31
2011 GL HAARLEM



Betreft: oplossen van probleem bij aankoop schaatsen


Beste Meneer Woudstra,


In december 2013 heb ik een paar schaatsen gekocht voor 125 euro van het merk Kootstra. Helaas hadden deze schaatsen een korte levensduur, want de veterbevestiging van mijn linkerschoen ging bij de eerste training al kapot. Graag had ik mijn geld terug willen ontvangen, maar de verkoper weigerde dit. Met deze brief probeer ik de situatie uiteen te zetten en hopelijk verandert deze brief uw van gedachten.


In begin november 2013 had ik in uw winkel een paar afgeprijsde schaatsen gezien. Deze waren 100 euro. Jammer genoeg waren ze niet op voorraad in mijn schoenmaat. De verkoper zou dus deze bestellen. Als ze dan binnen waren, zouden ze me opbellen.
Toen ik in december nog steeds niks gehoord had, ben ik naar de winkel gegaan en heb de verkoper gevraagd waar mijn schaatsen bleven. Ze waren blijkbaar de bestelling vergeten en hebben dus de schaatsen niet in de winkel. Bovendien waren de schaatsen helemaal uitverkocht en kon ik ze dus niet meer krijgen.
Door deze vergissing moest ik een duurder paar schaatsen kopen. Uiteindelijk heb ik een paar schaatsen gekocht van het merk Kootstra. Deze waren 125 euro. Een verschil van 25 euro met de andere schaatsen, maar de verkoper gaf geen korting aan mij.
Deze schaatsen bleken een miskoop te zijn, want bij de eerste training is de veterbevestiging van mijn linkerschoen kapot gegaan. Na dit voorval was ik er helemaal klaar mee en ik wilde mijn geld terug. Ik kreeg echter een tegoedbon en moest die binnen een maand opmaken in uw winkel.


Graag wil ik mijn geld terugkrijgen, want met de tegoedbon die ik heb gekregen, kan ik niet zo veel mee kopen. Ik hoef namelijk geen schaatsen meer, omdat het al midden februari is en ik nu niet zo veel tijd heb om nog te gaan schaatsen.
Hopelijk heb ik u met deze brief op andere gedachten weten te brengen. Graag wil ik dat u mij voor 20 februari antwoorden en het geld terugstort op mijn rekening.


Met Vriendelijke Groeten,


Remco Claessens




Telefoonnummer: 06-12345678
Rekeningnummer: 230948712
E-mailadres: remcoclaessens@gmail.com

2 opmerkingen:

  1. Hey Remco,

    Wat een goede brief! Heel duidelijk en net geschreven. Natuurlijk zitten er een paar kleine foutjes in maar ik denk dat dit niet zo'n hele lange reactie gaat worden gezien ik niet echt weet wat ik nu hierop moet reageren. Maar ik ga proberen er een nuttige reactie van te maken.

    Ik zal beginnen met de foutjes. Ik ga gewoon bovenaan beginnen. Er zitten wel heel veel spaties tussen de gegevens in het begin, ik weet niet of dit een foutje van blogger is (aangezien blogger wel vaker dingen verandert) maar het staat een beetje vreemd dus ik zet het er toch bij.
    Ook heb je neergezet:'' Beste meneer Woudstra''. Maar in het briefmodel staat geachte en ik vind dat ook iets netter staan.
    De inleiding en 2de alinea beginnen beide met in, misschien had meer variatie fijner gelezen. (ik weet dat ik heel pietje precies bezig ben maar ik moet toch iets schrijven).
    In de tweede alinea staat de zin ''waar mijn schaatsen bleven'', ik vind dat deze zin netter geformuleerd kan worden geen grote fout maar de toon is niet zo vriendelijk.
    Nog een klein foutje in de feiten: de tegoedbon moest niet binnen 1 maar binnen 2 maanden besteed worden.
    Ik heb nog 2 kleine foutjes in de laatste alinea kunnen vinden: In de tweede zin staat mee in plaats van meer en de laatste zin is ''Graag wil ik dat u mij voor 20 februari antwoorden en het geld terugstort op mijn rekening.'' Als je dit nu leest merk je hopelijk dat de zin niet helemaal klopt.

    Natuurlijk zitten er ook een hoop goede dingen in je stukje die ga ik ook even vertellen gezien het niet nuttig is alleen je fouten te horen (en niet leuk natuurlijk). De briefopbouw is goed en daar zitten geen fouten in, ook de gegevens van afzender en ontvanger kloppen helemaal. Ook de belangrijkste feiten staan in de inleiding en de brief is kort en duidelijk. Er staan geen overbodige dingen in en wat je wil bereiken is helder. Het is goed dat je alle gegevens onderaan hebt gezet. Je toon is beleefd en net.

    Kortom op een paar slordigheidsfoutjes na een super goede tekst waarmee je waarschijnlijk gaat bereiken wat je wil. Duidelijk en efficiënt en dat is waar het om draait. Ga zo door!

    Groetjes,
    Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Remco,

    Een goede brief! Netjes geschreven, als ik de eigenaar was, zou ik het geld meteen terug storten. Ik heb wel een aantal foutjes ontdekt, die zal ik nu punt voor punt noemen:

    - Tussen de adresgegevens en tussen je naam en je telefoongegevens zitten erg veel enters, Willemijn heeft het ook genoemd, maar het is toch slordig. (het kan inderdaad ook een fout zijn van Blogger..)
    - in de aanhef heb je meneer met een hoofdletter geschreven, ik neem aan dat dit per ongeluk is, maar ik wilde het toch even noemen.
    - Het middenstuk begin je met 'In begin december', dit zou moeten zijn: 'in december' of 'begin december'. Nu is het een beetje dubbel op.
    - Ook staat er: 'de verkoper zou dus deze', beter is: 'de verkoper zou deze dus bestellen'.

    Dat waren de foutjes, verder is het een mooie brief. De toon is netjes en beleefd, het geld zal vast wel worden teruggestort. ;)
    Ga zo door!

    Groetjes,
    Rozemarij

    BeantwoordenVerwijderen